Péče o firemní vozidla: Kdy přezout na letní pneumatiky

Dobře vedená správa firemního vozového parku vyžaduje pečlivou pozornost k technickému stavu každého vozidla. Hlavním prvkem bezpečnosti, provozní efektivity a také image společnosti přitom zůstávají pneumatiky. Pokud používáte osobní služební vozy pro manažery, dodávky pro rozvoz zboží, nebo 4×4 automobily do náročnějšího terénu, správné obutí kol ovlivňuje spotřebu paliva, brzdnou dráhu i celkový komfort jízdy. V tomto článku se zaměříme na to, proč a kdy byste měli u firemních aut přezout na letní pneumatiky, jak je to s takzvaným „mýtem sedmi stupňů“ a proč se nevyplácí dojíždět zimní pláště i mimo zimní sezónu.

Kdy obout letní podle zákona

Zákon stanovuje povinnost používat zimní pneumatiky do 31. března, ovšem reálné podmínky na silnici se někdy drží jiné logiky. Mnoho řidičů (a často i autoservisů) se drží hranice 7 °C – pokud teplota klesá pod tuto hodnotu, doporučují mít na autě zimní pneu. Testy ale ukazují, že na suché vozovce mohou být letní gumy výkonnější dokonce i lehce pod sedmi stupni. Zimní pneumatiky se totiž v teple rychleji opotřebovávají a zvyšují brzdnou dráhu.

Pro firemní auta je proto důležité sledovat hlavně skutečné počasí a podmínky na silnici. Pokud se pohybujete v oblastech s možným pozdním sněhem (např. horské regiony) nebo u vás ranní mrazíky nejsou výjimkou, raději s výměnou posečkejte. Když však teploty stabilně stoupnou a nepřichází další sněhové srážky, může být přezutí na letní gumy jasnou volbou.

Mýtus 7 °C – jak je to doopravdy?

Veřejně rozšířená hranice sedmi stupňů často budí dojem, že letní pneu se mají nasazovat jen v případě, kdy je stabilně teplota vyšší. Pravda je ovšem taková, že:

  • Na suché vozovce mohou být kvalitní letní pneumatiky lepší i kolem těch 7 °C.
  • Na mokru často obstojí slušné zimní i letní pláště, rozhodující je hloubka dezénu a kvalita směsi.
  • Na sněhu a ledu jsou zimní gumy samozřejmě nezastupitelné, tam je jakákoli letní guma (nebo i mnohé celoroční) nedostačující.

Důležité je tedy vyhodnotit, v jakých podmínkách se vaše vozy nejčastěji pohybují. Pokud vaše firemní vozy jezdí primárně ve městě, kde sníh vydrží na silnici pár hodin, a dokážete si naplánovat cesty jinak (případně dojezd do pneuservisu), můžete s přezouváním být pružnější. Pokud ale cestujete i do horských oblastí, vyplatí se s výměnou ještě vyčkat, aby vás nepřekvapila náhlá námraza.

Kleber Transpro 2 215/70 R15 C 109/107S TL
Kleber Transpro 2 215/70 R15 C 109/107S TL
3 417,50 Kč včetně DPH
2 824,38 Kč
PNEU_TIRE_651177
Kleber Transpro 2 215/65 R16 C 109/107T TL
Kleber Transpro 2 215/65 R16 C 109/107T TL
3 407,51 Kč včetně DPH
2 816,12 Kč
PNEU_TIRE_497468
Bridgestone Duravis R660 235/65 R16 C 121R
Bridgestone Duravis R660 235/65 R16 C 121R
5 511,25 Kč včetně DPH
4 554,75 Kč
PNEU_TIRE_19569

Ošemetné „dojíždění“ zimních pneumatik

Ačkoli zákon v teplých měsících nevyžaduje žádné specifické obutí, a pokuta za zimní pneumatiky v létě vám nehrozí, u firemních vozidel se tato „úspora“ obvykle z dlouhodobého hlediska prodraží:

  1. Vyšší spotřeba
    Zimní pneu mají měkčí směs a v teple se ještě více deformují, což zvyšuje valivý odpor i náklady na palivo. U vozů s vyšším nájezdem to znamená znatelné výdaje.
  2. Delší brzdná dráha
    V teplejších podmínkách ztrácí zimní guma svoji optimální přilnavost, což dle testů může prodloužit brzdnou dráhu i o 20 %. V krizových situacích tak riskujete mnohem více.
  3. Větší opotřebení
    Měkčí směs zimních pneumatik se na horkém asfaltu rychle „sjíždí“, takže nakonec utratíte víc, než kdybyste rovnou investovali do kvalitních letních plášťů.
  4. Hlučnost a komfort
    Zimní pneumatiky jsou v létě nejen hlučnější, ale také hůře sedí v zatáčkách, což je při delších služebních cestách pro řidiče nepohodlné.
  5. Možnost přehřívání
    Zejména na dálnicích nebo při vyšších rychlostech hrozí u zimních pneu přehřátí, které může vést k rychlému defektu.

Jak na přezouvání firemního vozového parku

  1. Plánujte dopředu
    Na jaře mívají pneuservisy maximální kapacitu. Objednejte proto přezutí včas a zkuste vše sladit tak, abyste obsloužili více vozidel najednou.
  2. Hloubka dezénu a stáří
    Minimálně 1,6 mm (zákonná mez) je spíš nouzové řešení. Pro firemní vozy se doporučuje hloubka spíše kolem 3 mm kvůli bezpečnosti a odvodu vody. Guma starší 4–5 let navíc i při dobrém vzorku ztrácí některé vlastnosti.
  3. Celoroční pneumatiky – ano či ne?
    Pokud jde o zcela minimální nájezdy a spíš městský provoz, mohou být pro některé firmy řešením kvalitní celoroční pláště. Musíte ale počítat s kompromisem ve všech ročních obdobích a vyšší pořizovací cenou.
  4. Evidence a kontrola
    Sledujte, které auto má jaké pneumatiky, kdy došlo k výměně a jaký je stav dezénu. Předejdete tím zbytečné záměně i nečekaným výdajům.
BFGoodrich Advantage 165/70 R14 85T XL
BFGoodrich Advantage 165/70 R14 85T XL
1 533,75 Kč včetně DPH
1 267,56 Kč
PNEU_TIRE_613012
Barum Bravuris 6 195/65 R15 91H TL
Barum Bravuris 6 195/65 R15 91H TL
1 616,25 Kč včetně DPH
1 335,74 Kč
PNEU_TIRE_15421670000
Barum Bravuris 6 235/50 R18 101Y XL MFS TL
Barum Bravuris 6 235/50 R18 101Y XL MFS TL
3 467,50 Kč včetně DPH
2 865,70 Kč
PNEU_TIRE_15422080000

 

Letní pneumatiky výhodně v rámci náhradního plnění

Výsledná volba mezi zimním, letním nebo případně celoročním vzorkem by měla vždy vycházet z typu využití firemních vozidel, klimatických podmínek a požadované ekonomiky provozu. Pokud chcete efektivně splnit legislativní povinnosti, vyhnout se nadbytečným nákladům a mít zajištěnou kvalitní výbavu pro všechna firemní auta, využijte u nás možnost nákupu pneumatik v rámci náhradního plnění. V naší nabídce naleznete kvalitní letní pneumatiky na osobní, dodávkové i 4x4 vozy. Za náhradní plnění s OPTIMIA nezaplatíte nic navíc, a přitom získáte jistotu, že jsou vaše vozy připravené do každého počasí. Ušetříte i čas, protože jednou objednávkou na míru můžete jednoduše vybavit celý vozový park.